Hem
Illustrationsbild på SAS-flygplan av typen Boeing 737 – dock ej samma modell som åsyftas i artikeln. (Johansen, Erik / TT NYHETSBYRÅN)

Sprickor upptäckta i två SAS-flygplan från Boeing

Flygbolaget SAS har upptäckt sprickbildningar i två av flottans 31 flygplan av modell Boeing 737 NG. SAS meddelar att de två flygplanen nu har tagits ur drift samt att ett av dem snart ändå skulle göra det, skriver danska nyhetsbyrån Ritzau.

Undersökningen av sprickbildningar krävdes av USA:s luftfartsmyndighet FAA för en vecka sedan. Anledningen var att amerikanska flygplanstillverkaren Boeing upptäckte sprickor i plan vid undersökningar i september.

Boeing uppgav på torsdagen att företaget inspekterat 810 plan av modellen 737 NG i olika delar av världen och hittat 38 plan med sprickor som är så svåra att det krävs reparationer eller att delar byts ut, skriver Reuters.

bakgrund
 
Boeing 737 Next Generation
Wikipedia (en)
The Boeing 737 Next Generation, commonly abbreviated as 737NG, or 737 Next Gen jet airliners are narrow-body aircraft powered by two engines and produced by Boeing Commercial Airplanes. Launched in 1993 as the third generation derivative of the Boeing 737, it is produced since 1996 and is an upgrade of the 737 Classic (−300/-400/-500) series. It features a redesigned wing with a larger area, a wider wingspan, a greater fuel capacity and higher MTOWs. It is equipped with CFM56-7 series engines, a glass cockpit, and features upgraded and redesigned interior configurations. It has a longer range and larger variants than its predecessor: the series includes four models, the −600/-700/-800/-900, seating between 108 and 215 passengers. The 737NG's primary competition is with the Airbus A320 family. As of 31 May 2019, a total of 7,097 737NG aircraft have been ordered, of which 7,031 have been delivered, the remaining orders are in the -700 BBJ, -800, -800 BBJ and -900ER variants. The upgraded and re-engined 737 MAX series is to supplant the 737NG, with the first 737 MAX delivered in 2017.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen