Statistik: Dåligt med reor i Sverige under singeldagen
Singeldagen brukar ses som världens största shoppingdag – men i Sverige har shoppingfenomenet inte slagit igenom, skriver TT.
Intresset för dagen växer visserligen men under singeldagen i fjol var rean inte speciellt stor. Priserna sjönk bara 0,27 procent, skriver TT och hänvisar till Prisjakt. Vissa produkter blev till och med dyrare under den 11 november förra året.
Det kan jämföras med ”Black friday” då priserna sänktes med drygt 7 procent i fjol.
Men i år kan rean på singeldagen bl större, spekulerar Prisjakts analytiker Oscar Hagman. Anledningen är att ”Black friday”-rean i år infaller närmare julhandeln än vanligt.
Fakta: Singeldagen
Singeldagen – på kinesiska guanggun jie och internationellt känd som Singles day – har ett inte helt glasklart ursprung. Men det började på 90-talet, troligen bland studenter, med tanken om en speciell dag då singlar skulle unna sig lite extra.
Själva dagen infaller den 11 november – 11/11 – eftersom de uppradade ettorna anses påminna om ensamma personer. Men numera är det långt ifrån bara singlar som shoppar loss under evenemanget.
Källa: TT