Hem
Illustrationsbild. (Kallestad, Gorm / TT NYHETSBYRÅN)

”Stora elevgrupper är förlorare i betygsystemet”

Dagens betygsystem har en negativ inverkan på elevers psykiska hälsa, skriver flera professorer på SvD Debatt.

De anser att systemet kan ge elever som har svårare för abstrakt problemlösning dålig självkänsla och låg studiemotivation.

”Kunskapskraven för att få godkända betyg i den svenska grundskolan är för högt satta för den stora elevgrupp som har en svagare teoretisk begåvning – cirka 13 procent av alla barn och ungdomar”, skriver de.

Om debattörerna

Elisabeth Fernell är professor i barn- och ungdomspsykiatri och barnneurolog.
Joakim Westerlund är docent i psykologi.
Josef Milerad är docent och universitetslektor vid Karolinska Institutet.
Christopher Gillberg är professor och barn- och ungdomspsykiater vid Gillbergcentrum.
Ida Lindblad är doktor och legitimerad psykolog.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen