Studie: Android Auto och Car Play värre än rattfylla
Att få människor att pilla på sina mobiltelefoner mindre än tidigare var en av de stora poängerna med de så kallade infotainmentlösningar för bilar som Apple och Google rullade ut för några år sedan och som går under namnen Car Play och Android Auto. Men systemen distraherar förarna i högre utsträckning än om de druckit innan de satt sig bakom ratten. Det hävdar åtminstone den oberoende trafiksäkerhetsorganisationen IAM, skriver Cnet.
För den som eventuellt inte är bekant med fenomenet, så handlar det kortfattat om att den funktionalitet som finns i förarens mobiltelefon speglas via ett lättanvänt och mer trafiksäkerhetsanpassat gränssnitt på kompatibla bilars informationsskärmar.
I det test som IAM utförde fick 46 förare delta, och det visade sig att de i vissa fall hade blicken på displayen istället för på vägen i upp till 16 sekunder. Reaktionstiderna var långsammare än hos någon som rökt cannabis eller druckit alkohol och satt sig bakom ratten.
Förarna avvek från sina filer med i snitt en halvmeter (0,53 meter för Android Auto och 0,5 meter för Car Play).
Apple Insider konstaterar att förarna inte utsattes för några särskilt svåra tester. De ombads bland annat att starta en spellista i Spotify, läsa ett mottaget textmeddelande, ringa ett telefonsamtal och navigera till närmaste bensinmack.
Brittiska Transport Research Laboratory har i en kommentar till studien dragit slutsatsen att det krävs förbättrat stöd för röstkommandon när det gäller den här typen av system för fordon, innan man kan minska antalet olyckor relaterade till distraktion, skriver Computer Weekly.