(FREDRIK SANDBERG / SCANPIX)

Studie avslöjar: VLCD-kost ökar risk för gallsten

Snabb viktnedgång med hjälp av extremt kalorifattiga VLCD-produkter ökar risken att drabbas av gallstensbesvär med mer än tre gånger. I de flesta fall krävs operation, visar forskare på Karolinska institutet och Uppsala universitet i en studie.
Samtidigt menar forskarna att man måste väga risken mot nyttan att kilona rasar.

Bakgrund: Very low calorie diet

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen