Hem
(HENRIK MONTGOMERY / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Studie: Få kvinnor leder nordiska medier

Majoriteten av alla ledande positioner och styrelseposter inom världens 100 största medieföretag innehas av män, visar en studie gjord av Nordiskt informationscenter för medie- och kommunikationsforskning (Nordicom) vid Göteborgs universitet.

Studien visar att den manliga övervikten är stor även i Norden.

”Trots att de nordiska länderna toppar internationella jämställdhetsindex verkar könsfördelningen i medieföretagen inte ha följt med i utvecklingen”, skriver Nordicom i ett pressmeddelande.

Som exempel nämns norska Schibsted, som bland annat äger Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni, där endast 20 procent av den högsta ledningen utgörs av kvinnor. I musiktjänsten Spotifys högsta ledning är 86 procent män.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen