Hem
Arkivbild. FABIAN BIMMER / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix

Studie visar att konsumenter redan ändrat sina beteenden

Coronapandemin verkar kunna ge upphov till en bestående förändring av europeiska konsumenters beteenden, till förmån för mer e-handel. Det visar en studie som konsultfirman Alvarez & Marsal gjort med konsumenter i Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien och Schweiz, rapporterar Direkt med hänvisning till Handelsblatt.

Drygt en av tre tillfrågade tyskar och mer än hälften av de spanjorer och italienare som tillfrågats uppger att de nu köpt varor online som de i vanliga fall hade köpt i butik.

Konsultfirmans chef Bob Rajan bedömer att trenden mot färre och mindre butiker kommer att förstärkas.

– Butiker förvandlas än mer från försäljningsyta till utställningslokaler, säger han till den tyska tidningen.

Annons
Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons