Studie: Youtubes algoritm visar 20 procent ”AI slop”
Över 20 procent av de klipp som Youtubes algoritm visar nya användare är ”AI slop”, lågkvalitativt AI-innehåll skapat för att maximera visningar, visar en ny undersökning enligt The Guardian.
Videoredigeringsföretaget Kapwing undersökte de 15 000 mest populära Youtubekanalerna globalt och upptäckte att 278 av dem enbart producerar ”AI slop”, som översatt betyder ”AI-sörja” eller ”AI-slask”.
Dessa kanaler har fått över 63 miljarder visningar och 221 miljoner prenumeranter, vilket innebär årliga intäkter på motsvarande över en miljard kronor.
bakgrund
AI slop
Wikipedia (en)
AI slop (sometimes shortened to just slop) is digital content made with generative artificial intelligence, specifically when perceived to show a lack of effort, quality or deeper meaning, and an overwhelming volume of production. It is a form of synthetic media usually linked to the monetization in the creator economy of social media and online advertising. Coined in the 2020s, the term has a pejorative connotation similar to spam. "Slop" became the 2025 Word of the Year for Merriam-Webster.
AI slop has been variously defined as "digital clutter", "filler content [prioritizing] speed and quantity over substance and quality", and "shoddy or unwanted AI content in social media, art, books [and] search results". Jonathan Gilmore, a philosophy professor at the City University of New York, describes the material as having an "incredibly banal, realistic style" which is easy for the viewer to process.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen