Hem
Appar på en mobilelefon. Pensionsmyndigheten, BankID, SEB, Avanza, Swish, Tink, Klarna, WorldRemit, Kivra, Klarna, samt en aktieapp och en valutakursapp. (Helena Landstedt/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Svårt att göra pensionsval utan digitala tjänster

Det finns en betydande grupp svenskar som inte kan eller vill använda digitala tjänster. Det skriver företrädare för Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) på DN Debatt. ISF har gjort en granskning som visar att det är svårt för dessa personer att nå Pensionsmyndigheten.

”Framför allt har det varit stora problem med långa svarstider i telefon. Det är allvarligt, eftersom telefon är det vanligaste sättet att komma i kontakt med myndigheten för de som inte använder digitala kontaktvägar”, skriver ISF.

Granskningen visar också att det är svårt för dem utan e-legitimation att göra informerade val inför sin pension.

Om debattörerna:

Eva-Lo Ighe, generaldirektör för Inspektionen för socialförsäkringen, ISF

Per Gustafson, utredare för Inspektionen för socialförsäkringen, ISF

Läs mer:

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen