”Svensk försäljning i Kina kan fördubblas på fem år”
Potentialen för svenska företag att kapa åt sig en del av affärerna när Kina växlar upp efter återöppningen post-pandemi. Det menar Business Swedens vd Jan Larsson.
Samtidigt är det inte okänt att relationen blivit allt frostigare mellan Kina och väst – framför allt USA – kring bland annat Taiwans status. ”En svårare geopolitisk situation”, konstaterar Jan Larsson.
Men potentialen finns trots allt där, menar han, om den geopolitiska utvecklingen går i gynnsam riktning.
– I ett positivt scenario är det inte alls orimligt att tänka sig att svenska företags produktion och försäljning i Kina kan fördubblas på fem år, säger han.
Läs även
Gör en klok investering – testa Omni Ekonomi
Inflation, högre räntor och stora börsrörelser. Hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta? Vilka fällor ska man undvika på börsen? Och inom vilka sektorer finns vinnare?
Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.
Nu får alla Omniläsare chansen till en klok investering – testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).