Illustrationsbild. Ted S. Warren / TT NYHETSBYRÅN
Coronaviruset Forskningsframsteg

Svensk forskare skeptisk till ett vaccin i januari

Läkemedelsbolaget Johnson & Johnson har planer på att börja testa ett coronavirusvaccin på människor i september och ha det ute på marknaden i tidigt nästa år. Men den svenske forskaren Matti Sällberg är skeptisk till den prognosen, säger han till Aftonbladet.

Sällberg säger att planen låter ”väldigt snäv”.

– Jag tror inte på det. Om de börjar göra fas 1-studier i höst, kan de omöjligt ha ett vaccin klart i början av nästa år, utan snarare i slutet av det året.

Läs mer

Toppnyheter

Coronaviruset Svenska åtgärderna
Bild från regeringens presskonferens.  Sören Andersson/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Analyser: Kritiken visar på minskad politisk enighet

Stefan Löfven slipper gå till historien som den statsminister som förstörde en sommar för svenskarna. Det skriver SvD:s Göran Eriksson om regeringens besked om att häva reserestriktionerna under coronapandemin.

”Om resebeskedet var efterlängtat av väljarna, så var regeringens besked på förmiddagen om utökade tester något som länge har efterlysts av oppositionen.”

Just testandet men också de ekonomiska konsekvenserna är något som hittills varit det som debatterats mest, säger Ekots Fredriks Furtenbach.

Efter beskedet om de nya resereglerna som presenterades av regeringen och Folkhälsomyndigheten, kritiserade SD och KD beslutet.

”Det är ett tecken på minskad sammanhållning mellan partierna. Det är ytterst sällan partierna har kritiserat besked från Folkhälsomyndigheten.”

Igår 18:26
Illustrationsbild. Aas, Erlend / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Gotland välkomnar resorna – Skåne kritiserar beslutet

Att det blir fritt fram att resa inom Sverige kan sätta käppar i hjulen för skåningar som vill åka till Danmark. Det säger Skånes regionråd Carl-Johan Sonesson (M), till Sveriges Radio.

– Jag hade samtal i Greater Copenhagens styrelse i går och då sa jag att vi har en intern reserestriktion i Sverige. Det var ett av mina bärande argument, säger han.

På Gotland hoppas man istället att de nya reglerna ska ge intäkter till öns näringsliv i sommar.

– Nu ser vi att det finns en säsong, och att vi har en extremt bra produkt i det läge vi är i, säger Björn Wallenström, vd för Gotlands cykeluthyrning, till TT.

Igår 15:34
Läs mer om Coronaviruset
Trumps USA Protesterna i USA
Polisen började skingra demonstranter nära Vita huset på måndagen. Alex Brandon / TT NYHETSBYRÅN
Trumps USA Protesterna i USA

ACLU stämmer Trump efter ingripande vid Vita huset

Den amerikanska människorättsorganisationen American Civil Liberties Union (ACLU) stämmer president Donald Trump och justitieminister William Barr, rapporterar Washington Post.

Det var i måndags som polisen skingrade demonstranter utanför Vita huset med tårgas, distraktionsgranater och gummiklädda kulor.

På torsdagen lämnades en stämning in där ACLU, tillsammans med Black Lives Matter, kallar polisens ingripande, som Trumpadministrationen godkände, för ”oprovocerat” och kriminellt”.

2 tim
Jake Paul, till höger i beigea kläder i gallerian i Scottsdale. TT/Twitter
undefined

Youtube-stjärna greps när galleria plundrades

Youtube-stjärnan Jake Paul greps i veckan när en stängd galleria i Scottsdale i Arizona plundrades i samband med protester mot polisvåld, skriver ABC Arizona.

Paul fångades på video som visar hur han befinner sig på platsen. Han ska sedan ha vägrat att lämna när polisen väl var på plats.

23-åringen, som har över 20 miljoner följare på Youtube, misstänks nu för olaga intrång och olovlig sammankomst. På Twitter kommenterar han ärendet:

”Sätt dit mig så att vi sedan kan fokusera på George Floyd och Black Lives Matter igen.”

4 tim
Demonstrationer i San Francisco.  Noah Berger / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Fredliga demonstrationer i Kalifornien hyllas

Myndigheterna i Kalifornien hyllar de tusentals människor som fredligt har demonstrerat i delstaten efter George Floyds död de senaste dagarna, skriver AP. Samtidigt har ett hundratal personer gripits misstänkta för att skadegörelse och för att ha plundrat butiker, men enligt polisen handlar det om kriminella ligor som tagit tillfället i akt, snarare än demonstranter.

Även på andra håll i USA har demonstrationerna i huvudsak varit lugna de senaste dygnen, skriver Times. Över hela landet har ändå runt 10 000 personer gripits och tolv dödats i samband med olika protester de senaste nio dagarna.

Igår 15:32
Läs mer om Trumps USA
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Ägande

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

5 tim
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

Igår 04:04
PHEV, HEV eller rent av en FCEV? Unsplash
Ägande

PHEV – vad är det? Lär dig att behärska elbilsspråket

BEV, PHEV, HEV och FCEV? Den som blir förvirrad av de många nya förkortningar som dykt upp i kölvattnet av miljöbilarnas intrång på marknaden är nog långt ifrån ensam.

2020 har sagts bli året då miljöbilar slår igenom på bred front, inte minst här i Sverige. Det är med andra ord inte alls omöjligt att du inom en överskådlig framtid står där och ska bestämma dig för vilken typ av elbil som passar dig bäst. Låt oss därför en gång för alla reda ut vad de där förkortningarna egentligen står för:

  • BEV står för Battery Electric Vehicle och innebär att bilen är helt och hållet eldriven. Det finns alltså ingen alternativ bränslekälla, och man är därför beroende av den räckvidd fordonens batterier erbjuder. Dessutom krävs att man tar hänsyn till tillgången på laddare i de områden man tänkt köra i. Tesla är ett tydligt exempel på en tillverkare som enbart har BEV-fordon i sitt modellprogram.
  • PHEV står för Plugin Hybrid Electric Vehicle, vilket vi brukar kalla för ”laddhybrid” här i Sverige. Här kombineras en förbränningsmotor med en elmotor, och man kan själv ladda batteriet via ett uttag. Om man vill så kan man välja att köra helt och hållet på eldrift, men räckvidden är då sällan särskilt stor. Laddhybriden går annars över till förbränningsmotorn när batteriet har laddats ur. Konceptet är oerhört populärt på den svenska marknaden.
  • HEV står för Hybrid Electric Vehicle. Även den här kategorin bilar har både en elmotor och en förbränningsmotor. Skillnaden från PHEV-bilar är att de dels inte kan laddas i uttag, dels inte tar sig lika långt på ren batteridrift. Ett vanligt exempel är Toyota Prius.
  • FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) är en intressant fordonsteknologi som också har kommit att debatteras flitigt. I Sverige kallar vi konceptet för ”bränslecellsbilar”. Det handlar fortfarande om elbilar, men de laddas genom att man fyller dem med vätgas som omvandlas till elektricitet, snarare än genom att man kopplar in dem till elnätet. En fördel med FCEV-bilar är att de går snabbt att tanka och kan erbjuda god räckvidd. En stor nackdel är bristen på mackar som erbjuder vätgas.
3 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande