Svenska friluftsmärket har blivit gängens favorit
Haglöfsjackan har blivit en symbol inom den svenska gängkulturen, skriver SvD. Jackor från märket syns i allt från förundersökningsprotokoll till musikvideos och rapptexter.
– Alla har Haglöfs, säger en misstänkt gängkriminell i ett förhör som tidningen har tagit del av.
För några veckor sedan rapporterades det i media att företaget slutat ta emot kontanter på grund av våldsvågen. Det stämmer inte enligt marknadschefen Victor Adler.
Han säger att beslutet togs för 18 månader sedan och gjordes av ”praktiska skäl”. Om associationerna är bra eller dåliga har han svårt att svara på.
– Vi ser det här som ett ganska nischat fenomen. Och jobbar vidare mot våra vanliga målgrupper, säger han till tidningen.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen