Hem
(Caisa Rasmussen/TT / TT Nyhetsbyrån)

Svenskheten säljer – men snusvinsten går utomlands

I USA har vitt snus blivit allt mer populärt och driver upp tobaksbolagens aktier, skriver Wall Street Journal. Amerikanska hälsovårdsmyndigheter har godkänt fortsatt försäljning av produkten, vilket myndigheterna anser vara fördelaktigt som ett alternativ för rökare.

Det svenska snuset är inte längre svenskt – globala tobaksjättar dominerar marknaden, skriver SvD Näringsliv. Marknadsledande Velo ägs av British American Tobacco, Imperial Tobacco äger Skruf och Knox, och Philip Morris köpte ut Swedish Match från börsen 2022.

Trots detta marknadsförs snus ofta som ”Born in Jämtland”, ”småländsk yrkesstolthet” och ”vatten från Vallsjön”.

– Svenskheten signalerar kvalitet, säkerhet och äkthet, säger Erik Modig, marknadsföringsforskare på Handelshögskolan, till SvD Näringsliv.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen