Hem
Gårdagens dödliga flygolycka på Muans flygplats kostade 179 människor livet. Två personer kunde räddas ur vraket. (Maeng Dae-hwan / AP)

Presidenten kräver säkerhetsutredning efter dödliga flygkraschen

Sydkoreas ställföreträdande president Choi Sang-Mok har gett order om en genomlysning av landets flygsäkerhet, rapporterar BBC.

Samtidigt överväger transportministeriet en ”specialgranskning” av alla Boeing-plan av typen 737–800 som är verksamma i landet.

Beskedet kommer efter gårdagens dödliga flygolycka i Muan, där 179 människor dog. Teorin är att planet krockade med en flock fåglar, som gjorde att hjulen inte kunde fällas ut som brukligt.

Senare under dagen inträffade ytterligare en incident med ett Boeingplan av samma typ, även där efter problem med landningsstället. Då fick planet, som med 161 passagerare ombord lyft från Gimpo flygplats i Seoul, vända tillbaka.

I dagsläget har landet 101 plan av modelltypen i bruk, uppger transportdepartementet enligt AFP.

bakgrund
 
Boeing 737 Next Generation
Wikipedia (en)
The Boeing 737 Next Generation, commonly abbreviated as 737NG, or 737 Next Gen, is a twin-engine narrow-body aircraft produced by Boeing Commercial Airplanes. Launched in 1993 as the third generation derivative of the Boeing 737, it has been produced since 1997. The 737NG is an upgrade of the 737 Classic (–300/–400/–500) series. Compared to the 737 Classic, it has a redesigned wing with a larger area, a wider wingspan, greater fuel capacity, and higher maximum takeoff weights (MTOW) and longer range. It has CFM International CFM56-7 series engines, a glass cockpit, and upgraded and redesigned interior configurations. The series includes four variants, the –600/–700/–800/–900, seating between 108 and 215 passengers. The 737NG's primary competition is the Airbus A320 family. As of September 2024, a total of 7,126 737NG aircraft had been ordered, of which 7,112 had been delivered, with remaining orders for two -700, two -800, and 10 -800A variants. The most-ordered variant was the 737-800, with 4,991 commercial, 191 military, and 23 corporate, or a total of 5,205 aircraft. Boeing stopped assembling commercial 737NGs in 2019 and made the final deliveries in January 2020. The 737NG is superseded by the fourth generation 737 MAX, introduced in 2017.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen