Bevaka
5G

Fordon och infrastruktur interagerar i framtiden Shutterstock
Uppkopplade fordonet

Morgondagens fordon ”pratar” med allt och alla

V2I, V2N och V2X. Framtiden är full av kryptiska förkortningar av det här slaget, och även om de inte är etablerade begrepp idag så lär de om några år vara precis lika vedertagna som förkortningarna USB, GSM eller MP3 är idag. Och det handlar om en enda sak: hur framtidens bilar kommunicerar.

Enligt en färsk rapport från Juniper Research kommer över 62 miljoner fordon att erbjuda så kallad V2V-kommunikation så snart som 2023. I dagsläget ligger siffran på 1,1 miljoner, så det handlar om en mycket intensiv tillväxt. Och morgondagens fordon kommer att kommunicera med allt och alla. Låt oss titta lite närmare på vad de olika förkortningarna egentligen står för:

V2V står för ”Vehicle to Vehicle” och innebär att fordon kommunicerar med varandra. Det handlar framför allt om att informera andra om läget på vägarna, till exempel när det gäller väglag eller potentiella faror. Men V2V är långt ifrån den enda teknologi som står för dörren. Fordonsindustrin och politikerna har tillsammans definierat en rad andra akronymer, som med stor sannolikhet lär bli vedertagna begrepp inom bara några års tid.

V2I (Vehicle to Infrastructure) är en akronym som refererar till teknologi som gör att bilar kan kommunicera med bland annat vägskyltar och trafikljus, något som kan bidra till att trafiken flyter bättre och säkrare.

V2N (Vehicle to Network) har vi redan i dag kommit ganska långt med. Det handlar till exempel om molnbaserade infotainmenttjänster och att bilar kan kommunicera direkt med verkstäder om tekniska problem skulle uppstå.

En mindre känd akronym är V2G (Vehicle to Grid), som beskriver hur framtida elfordon utgör en del av ett större nätverk där man distribuerar energi med utgångspunkt i behov vid olika platser och tidpunkter.

En mer avlägsen form av kommunikation beskrivs av fordonsindustrin som V2P (Vehicle to Pedestrian) och handlar om möjligheten för fotgängare att till exempel via en app meddela omgivande bilar och infrastruktur som trafikljus om att man står i begrepp att korsa gatan.

Samlingsnamnet för de här företeelserna är V2X, och på sikt kommer de inte bara att bidra till säkrare och mer effektiv trafik, utan även till att helt självkörande fordon kan bli verklighet.

14 jun
Framtidens bilar blir till rullande kontorsbås.  Shutterstock
Uppkopplade fordonet

Morgondagens bil – kontor och mötesrum på fyra hjul

Trafikstockningar kan i framtiden vara synonymt med produktivitet. Det skriver Fast Company i en artikel där man spekulerar i att självkörande bilar kommer att bli en allt vanligare kontorsplats i framtiden. När en förare inte längre behövs kan den som annars skulle ha kört bilen ägna sig åt jobbet under transporten. Samtidigt kan interiören i framtidens fordon enklare förvandlas till kontor- och mötesrum när inte ratt, pedaler och intrumentpaneler tar upp utrymme i kupén.

Företaget Regus har visat upp en bil som praktiskt taget är att betrakta som ett självkörande kontor. Framsätena kan vändas mot baksätena och därmed skapas ett mötesrum för fyra deltagare i en handvändning. Regus visualiserar även hur man kan koppla upp sig mot sin arbetsplats via bilens infotainmentsystem och genomföra presentationer direkt från bilen.

Sajten inc.com är inne på en liknande linje. I en artikel på temat konstaterar man att framtidens biltransporter kommer att handla mer om att åka än att köra, och man förutspår en ökad produktivitet till följd av den saken. Bland annat hänvisar man till en undersökning som University of Michigans transportforskningsinstitut genomfört, som pekar på att företeelsen med självkörande fordon kommer att leda till en produktivitetsökning för 62 procent av alla amerikaner.

Men det finns förstås en del hinder på vägen, innan konceptet med det rullande kontoret blir verklighet. Dels måste man övertyga människor om att självkörande bilar är säkrare än bilar som körs av människor, dels måste man råda bot på problemet med åksjuka.

13 jun