Analys: Symboliken så stark att den gick att ta på
Att Jamala vann Eurovision med sin ”1944” var också en moralisk seger för Ukraina och ”det plågade krimtatariska folket”, skriver Dagens Nyheters korrespondent Anna-Lena Laurén i en analys.
Hon berättar om ett land i krig, om uteblivna reformer och om en bitterhet över ett etablissemang som krampaktigt hållit kvar vid sina privilegier.
”Majdanrevolutionen handlade uttryckligen om att bli en del av Europa. De som stod på Majdan och krävde förändring var folket”, skriver Laurén, och påpekar att det än en gång är folket, nu genom den krimtatariska artisten, som placerar Ukraina i Europas mitt.
Låttiteln anspelar på det år då Jamalas folk, på Stalins order, deporterades från sina hem.
”Symboliken i Eurovisionsfinalens sista minuter, då Jamala och Rysslands Sergej Lazarev stod och väntade på sina poäng, var så stark att den gick att ta på”, skriver Laurén: ”Det är svårt att tänka sig något land som i denna stund behövde en Eurovisionsseger lika mycket.”