Sundberg: Schlingmanns bok ”gräslig och infantil”
”Substanslös, repetitiv och stilistiskt infantil.” Så beskriver SvD:s Sam Sundberg en ny bok av förre M-spinndoktorn Per Schlingmann.
Sundberg menar att människosynen i ”Så vinner du kommunikationskriget”, som handlar om digitaliseringen av samhället, sänder kalla kårar nedför ryggraden.
”Även om den har bokens form ska den nog i första hand betraktas som en sloganspäckad reklambroschyr för de föredrag och workshops som kan köpas styckevis av Per Schlingmann AB. Berättelsen han säljer är att han har något angeläget att berätta”, skriver Sundberg.
Han ifrågasätter om Schlingmann verkligen var en av hjärnorna bakom den moderata nylanseringen – Nya Moderaterna – inför valet 2006.
”Det hade känts betryggande om en diabolisk mästerstrateg låg bakom de framgångarna, men allt Schlingmann har publicerat sedan han slutade som partisekreterare pekar på att han förlorade sina superkrafter när han lämnade Fredrik Reinfeldts sida, alternativt inte hade några till att börja med.”