Bevaka
Nissan

Förarens hjärna förstärks med artificiell intelligens Nissan Global (pressbild)
Uppkopplade fordonet

Uppkopplade hjärnor ska stoppa olyckor i trafiken

Du susar fram i din bil, en aning förströdd, när du i ögonvrån plötsligt anar ett annat fordon som du är på väg att krocka med. Men innan du ens har hunnit omvandla tanken till handling och greppat ratten så har din bil redan uppfattat faran och avvärjt den genom att bromsa in och styra undan. Men det är inte bilens sensorer i kombination med en algoritm som har räddat livet på dig, utan det är faktiskt du själv. Låter det konstigt? Det är det också.

En framtida lösning som skulle kunna innebära en intressant kompromiss mellan autopilot och en aktiv förare är nämligen på gång. Konceptet kallas B2V (Brain to Vehicle) och går ut på att man genom att läsa av förarens tankar via elektroder kan låta bilen reagera omedelbart när en eventuell fara uppstår.

Den japanska fordonsjätten Nissan har redan kommit en bit i utvecklingen av ett sånt här system, och tanken är primärt att man ska korta reaktionstiden. Att dagens algoritmer inte alltid uppfattar eller korrekt identifierar en fara på egen hand har tråkigt nog framgått av diverse olyckor som inträffat, i vissa fall med dödlig utgång. Och att en av de stora utmaningarna med artificiell intelligens är att göra rimliga prioriteringar och förstå komplicerade situationer ur ett mänskligt perspektiv råder det dessutom enighet om.

Enligt Nissan ska systemet kunna reagera mellan 0,2 och 0,5 sekunder snabbare än vad en människa hade gjort på egen hand. Det kan innebära skillnaden mellan liv och död.

– När folk tänker på självkörande fordon, så har de ofta en väldigt ytlig framtidsvision om att människor lämnar över alla kontroll till maskinerna. Med B2V-teknologi gör man det motsatta, då man använder signalerna från människors hjärnor för att göra körupplevelsen bättre, säger Nissanchefen Daniele Schillaci i ett uttalande om teknologin.

Även Tesla- och Spacex-vd:n Elon Musk har med sitt bolag Neuralink varit inne på samma spår, men då har verksamheten handlat mer om att koppla samman den mänskliga hjärnan med artificiell intelligens för att göra människor mer konkurrenskraftiga i morgondagens samhälle.

12 jun
I brist på motorljud krävs artificiella ljud.  Shutterstock
Uppkopplade fordonet

Kompositörer och rockband ska få elbilarna att höras

Det är onekligen lite kusligt med elbilar i rörelse just för att de knappt hörs. Och framför allt är den näst intill ljudlösa bilen ett trafiksäkerhetsmässigt problem.

Fotgängare och cyklister är helt enkelt vana vid att kunna höra att ett fordon närmar sig, och risken för att bli påkörd ökar förstås när man tar bort en av de klassiska signaler som tidigare skvallrat om att ett fordon närmar sig i hög hastighet.

Både i Europa och USA finns nu regler som gör gällande att både laddhybrider och elbilar måste höras ordentligt när de rullar. Och att ta fram såna ljud är därför något som alla elbilstillverkare nu lägger både tid och resurser på. Många har redan kommit en bra bit på vägen med artificiella ljud, något som New York Times har tittat närmare på.

Japanska Nissan anlitade redan 2017 ljudstudion Man Made Music för att designa det ”hummande” ljud som kännetecknar deras elbilar. Mercedes har också tagit fram ett ljud som används med företagets alla bilar i den elektrifierade EQC-serien. Porsche har försett sin elbil Taycan med ett ljud kallat ”Electric Sport Sound”, och även Jaguar Land Rover jobbar intensivt på det här området.

Men det handlar inte enbart om externa ljud, utan också om ljudet inuti bilarna. Även förare är förstås vana vid att i någon mån ha ljudet som en indikator på hur man kör, inte minst när det gäller acceleration och inbromsning.

Mercedes har för sitt prestigevarumärke AMG:s räkning engagerat rockgruppen Linkin Park för uppdraget, skriver The Drive.

– Vi säljer känslor och ljudet är en väldigt viktig del av känslan, så vi jobbar med artificiella ljud för att vi måste, kommenterade AMG:s vd Tobias Moers samarbetet i en intervju med tidningen Wheels 2018.

BMW har valt en samarbetspartner med en helt annan musikalisk bakgrund, närmare bestämt den välrenommerade tyske filmmusikkompositören Hans Zimmer. Han har fått i uppdrag att designa ljuden för BMW:s kommande hybridkoncept Vision M, skriver Sound of Life.

13 apr