Bevaka
Privatleasing

Läs igenom avtalet mycket noggrant innan du slår till på en leasingbil.  Shutterstock
Uppkopplade fordonet

Privatleasingens fallgropar – så undviker du dem

Noll mil på mätaren, nybilsdoft i kupén och glänsande lack utan repor. Detta utan att (åtminstone nödvändigtvis) behöva lägga någon svidande kontantinsats. Klart att leasing lockar.

Privatleasingen ökar stadigt i Sverige, och för många kan konceptet vara en riktigt bra idé, inte minst då man i viss mån slipper det ansvar som det innebär att äga en bil. Men det finns även en rad fallgropar som man åtminstone bör vara medveten om innan man väljer privatleasing.

Den kanske viktigaste detaljen handlar om körsträckan. Att betala lite mer för några extra mil per år kan kännas dumt initialt, men det är ändå en vettig idé. Ett leasingavtal löper i regel över tre till fem år, och att man får ändrade körvanor under en så lång tidsperiod är förstås fullt rimligt. Kanske byter du jobb? Kanske flyttar du?

En annan viktig aspekt är att mycket kan hända med ens ekonomi under en leasingperiod. Att säga upp avtalet är ofta svårt, Ibland helt omöjligt, och att sitta med en fast månadskostnad för ett fordon som man inte kan sälja kan bli problematiskt.
Carl-Erik Stjernvall som är teknisk expert på konsumentorganisationen Riksförbundet M manar i en artikel i tidningen Mitt i till försiktighet innan man slår till.

– Titta på hur tillvaron och din privatekonomi kan förändras de närmaste tre åren. I värsta fall, klarar du ekonomiskt att vara bunden vid avtalet?

Vissa leasingavtal tillåter att man överlåter fordonet, men det är lättare sagt än gjort att hitta en person som är intresserad av att ta över en leasingbil. Inte sällan får man räkna med att bjuda på leasingavgiften i ett kvartal till ett halvår.

Ett annat sätt är att försöka bryta avtalet i förväg. De bilhandlare som går med på det tar då ut en straffavgift, skriver sajten Mest Motor.

En leasingbil är inte din bil längre efter några år, något som kan vara lätt att glömma bort i vardagen. Men tänk på att en besiktning kommer att genomföras vid återlämnandet, och i det läget ska bilen vara ”i normalt skick”.

Håll koll på vad som står i återlämningsavtalet. Expressen skriver att man till exempel ofta förväntas tvätta bilen både in- och utvändigt regelbundet samt laga eventuella stenskott .

Andra viktiga aspekter att fundera kring innan man väljer att privatleasa är ansvarsfrågan vid ett eventuellt fel på bilen, samt att du ofta förväntas betala samma belopp varje månad även om bilen blir obrukbar till följd av ett fel.

2 jun
Unga kvinnor i storstaden gillar privatleasing.  Shutterstock
Uppkopplade fordonet

Unga kvinnor i storstäder privatleasar mest

Ungefär var tredje privatregistrerad bil är i dag är en leasingbil. Privatleasing har på kort tid blivit ett populärt alternativ till att äga sin bil, och snabbast växer företeelsen bland unga storstadsbor. Det visar statistik från Trafikanalys.

Det handlar om både gifta par, sambos och ensamstående som tjänar en bit över snittet, och att leasa sin bil är dessutom en aning vanligare bland kvinnor än bland män, skriver tidningen Mitt i.

En av anledningarna till att privatleasingen ökar som ofta lyfts fram är att man inte nödvändigtvis behöver någon kontantinsats för att skaffa ett leasingavtal. Det lockar många som saknar ett välfyllt sparkonto eller hellre vill använda pengarna till annat. En mer överskådlig månadskostnad och att service ofta ingår är en annan faktor som bidrar till att konceptet vunnit mark.

Andelen privatleasade bilar i Sverige har ökat drastiskt under det senaste decenniet. 2009 låg siffran på bara tre procent, medan siffror från 2018 visar att andelen privatregistrerade bilar till 37 procent utgjordes av privatleasingbilar, skriver Teknikens Värld.

I Stockholm, Göteborg och Malmö är privatleasing vanligast, medan företeelsen är mest sällsynt i Norrbotten och Jämtland, skriver Expressen.

Den vanligaste biltypen som leasas är en liten bensindriven bil. Anledningen till att leasingbilar ofta är något mindre än bilar som köps kan enligt Trafikanalys vara att svenskar som väljer privatleasing är lite yngre och ofta inte har barn. Man har därför inget behov av en större bil. Att bensin är mer populärt än diesel tros vara en följd av att privatleasing är vanligare i storstäderna, som har miljözoner.

1 jun