Hem
ToppnyheterSenaste nytt
Bli medlem

Saltlarmet

Saltlarmet

Finländskt krafttag mot salt gav resultat

Svenskarna får i sig alldeles för mycket salt, enligt Livsmedelsverket. Men det ser inte likadant ut överallt. I Finland finns en nationell strategi för att motverka för hög saltkonsumtion och enligt en undersökning från 2007 får finnarna i sig mindre salt än genomsnittssvensken, rapporterar Sveriges Radio i programmet Studio Ett.

18 juli 2013, 20.45

Saltlarmet

Forskare kritisk till saltvarningen

Anders Alvestrand, professor emeritus i njurmedicin vid Karolinska institutet, är kritisk till Livsmedelsverkets varning att svenskarna konsumerar för mycket salt, skriver SvD. Enligt Anders Alvstrand är det främst fyra grupper som ska hålla koll på sin saltkonsumtion: små barn, personer med nersatt njurfunktion, de med högt blodtryck och överviktiga.

18 juli 2013, 16.23

Saltlarmet

Svenskars salta vanor bakom flera sjukdomar

Mycket salt i maten ökar risken för hjärtsjukdomar och stroke. Enligt en rapport från Konsumentföreningen i Stockholm saltar svenskar mer än vad som är okej för kroppen och många färdigrätter är särskilt sodiumtäta. På grund av detta anser livsmedelsverket anser att regeringen måste prioritera frågan mer.

18 juli 2013, 07.11