Hem
(BJÖRN LINDGREN / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Tåg skakar i Hallandsåsen – hastigheten sänks

De tåg som kör genom Hallandsåstunneln kör just nu med sänkt hastighet, rapporterar SVT Nyheter. Beslutet togs för en vecka sedan och har orsakats av att lokförare vid fyra tillfällen slagit larm om skakningar och vibrationer ombord på tågen.
En undersökning ska visa om problemen kan kopplas till enskilda tåg.

bakgrund
 
Hallandsåstunneln
Wikipedia (sv)
Hallandsåstunneln (även Hallandsåsprojektet) är en tunnelsträckning mellan den norra och södra sidan av Hallandsås. Tunnelsträckningen är Sveriges längsta järnvägstunnel och består av två parallella enkelspårstunnlar på vardera 8,7 kilometer (dock har Stockholms tunnelbana en längre tunnel i form av Blå linjen). Tunnlarna är en del av utbyggnaden av Västkustbanan för att öka tågtrafikkapaciteten. De båda tunnlarna var färdigborrade den 4 september 2013. De två tunnlarna genom Hallandsås invigdes den 8 december 2015 och öppnades för reguljär trafik den 13 december 2015. Planeringen påbörjades 1975, tunneldrivningen påbörjades 1992, åsen genombröts i sin helhet 2013. År 2013-2015 pågick järnvägsinstallationen i tunneln. Hallandsåstunneln går igenom Båstads kommun, från Förslöv i söder till Båstad i norr. Bygget av tunneln har uppmärksammats för de tekniska svårigheter som uppstått med att driva tunneln genom åsen, vilket i sin tur har orsakat omfattande förseningar och fördyringar av projektet. Tunnelbygget har även varit kontroversiellt på grund av dess påverkan av miljön. Den 25 augusti 2010 gjordes genombrottet i den östra tunneln, medan den västra blev genomborrad 4 september 2013. Dubbelspår behövs för kapacitet och det är också krav vid nybyggen att det finns två tunnlar för att klara utrymning vid brand i den ena. Det krävs antingen två järnvägstunnlar eller en tunnel för järnvägsspåret och en mindre för utrymning (såsom till exempel Björnböletunneln).
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen