Talmanens tomatinlägg på Instagram kan vara reklam
Flera av talman Andreas Norléns inlägg på Instagram om hans och hustruns bok ”Tomatdagboken”, kan vara reklam. Inläggen har gjorts på Norléns talmanskonto, och nämner bland annat vilket förlag som gett ut boken och när releasefesten hölls.
– Jag hade reklammarkerat det här för att upplysa mina följare om att nu är det marknadsföring: nu rör jag mig från yttrandefriheten över till reklam, säger Tobias Eltell, expert på marknadsetik och reklamjuridik.
Han säger att det kan röra sig om reklam, även om det inte finns något direkt köpuppmaning.
Norlén säger att han inte bedömer att han gjort något fel, men om det visar sig vara så är han beredd att rätta till det.
Läs också
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen