Hem
Illustrationsbild. (TT)

”Täta städer är bättre för barn, vuxna och hälsan”

En tät stad är bättre för vuxna och barn, bland annat tack vare kortare avstånd där promenader och cykling gynnas. Täta städer erbjuder också större möjligheter till snabb och effektiv kollektivtrafik – i motsats till 1900-talets urbana utbredning som byggt fast oss i bilberoende sovstäder, skriver arkitekterna Johan Casselbrant och Daniel Hohenthal på SvD Debatt.

Mindre tid i bil och buss, på väg till arbete och skola, ger också mer tid till socialt liv. Många allmänna platser och parker kan erbjudas i en tät stad, i stället för stora gråytor som parkeringar. Kollektivtrafiken skulle också bli mer effektiv om det inte är glest mellan människor, service och utbud, menar arkitekterna.

I Paris, den tätaste storstaden i Europa, finns den största andelen gående på kontinenten – endast 10 procent av resorna i staden sker med bil.

En tät stad skulle utan tvekan vara bättre för både vuxna och barn som bor och verkar där, skriver debattörerna.

Om debattörerna

Johan Casselbrant, arkitekt Kanozi Arkitekter
Daniel Hohenthal, arkitekt Kanozi Arkitekter

bakgrund
 
Stadsplanering
Wikipedia (sv)
Stadsplanering, även benämnd stadsbyggnad eller stadsreglering, är verksamheten att ordna och forma helheten av byggnader, gator och torg i tätbebyggelse. Stadsplanering i sin ursprungliga form avsåg att fastställa gränslinjer mellan byggnadskvarter och angränsande gator och vägar i ett tätt bebyggt område (till exempel i städer) för att långsiktig ordna bebyggelsen. Genom stadsplaneringen kunde man även undvika framtida konflikter mellan de berörda parterna.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen