”Technons gudfader” trivdes bäst i filmkulisserna
Tokyo nämns sällan som technomusikens födelseplats, men det borde den kanske göra enligt musikmagasinet Pitchforks Simon Reynolds. Ett av de starkaste argumenten för det är kompositören och musikern Ryuichi Sakamoto, vars bortgång tillkännagavs under söndagen.
Tillsammans med kollegorna i Yellow Magic Orchestra har Sakamoto kanske det största anspråket på titeln ”technons gudfader”, enligt Reynolds.
YMO har ofta liknats vid tyska Kraftwerk, utan att egentligen låta som Kraftwerk, konstaterar The Guardians kritiker Alexis Petridis. Han skriver att bandet banade väg för elektropop och hiphop, samt orsakade ”Beatlemania-aktiga” scener i hemlandet. Men han tycker det verkar som att Sakamoto själv trivdes bäst i rollen som filmkompositör efter splittringen på 1960-talet.
Sakamoto etablerade sig som en av filmmusikens jättar genom ”Merry Christmas Mr Lawrence” och fortsatte därefter på den banan, inte minst med de Oscarsbelönade melodierna i ”Den siste kejsaren”.
Akira Kobayashi skriver i Nikkei Asia att Sakamoto in i det sista var ”en musikal innovatör som överskred landsgränser, tidsepoker och etniciteter”.