Tekniken som tar nya BMW X5 genom tuffare terräng
X5 var BMW:s första modell i den nu väletablerade SAV-familjen. Därför känns det helt rätt att nya X5 är den modell som introducerar ett par efterlängtade funktioner och utrustningstillval.
Förutom att BMW lagt stor kraft på att göra bilen så bekväm och smart som möjligt har man lagt stor omsorg på just modellens förmåga att ta sig fram i tuffare terräng. Med nya X5 kommer varken leriga, sandiga eller igensnöade vägar inte innebära några problem.
Första X-modellen med Off-Road-paket
Elektroniskt styrda stötdämpare är standard, precis som BMW xDrive intelligent fyrhjulsdrift. Som tillval lanseras två-axlad luftfjädring för första gången i en BMW X-modell. Med systemet kan chassihöjden justeras upp till 80 mm.
Nya X5 är första X-modellen med valbart Off-Road-paket: dubbelaxlad luftfjädring, hasplåtar fram och bak, fyra körlägen, ställbar markfrigång och en mekanisk differentialspärr. Du kan justera chassits egenskaper med hjälp av de elektroniska stötdämparna och även växellådan kan ställas in beroende på körning på grus, sand, sten eller snö.