Hem
Markus Schreiber / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix

Thunberg dragplåster för att dra in miljoner till bolag

Den 16-åriga klimataktivisten Greta Thunberg användes som dragplåster när ett bolag drog in 10 miljoner kronor i en nyemission, skriver Svenska Dagbladet.

I prospektet om nyemission från bolaget We Don’t have Time står bland annat:

"Ledande företrädare från We Don’t Have Time var först med att uppmärksamma Greta Thunbergs protest genom Facebook- och Twitterinlägg samt Youtube-filmer som fick viral spridning.”

Entreprenören bakom bolaget, Ingmar Rentzhog, anser inte att man har gjort fel.

– Hennes namn finns med i prospektet, det är allt. Det är inget vi skäms över, säger han.

Samtidigt säger Greta Thunbergs familj att de inte kände till att dottern nämndes elva gånger i prospektet och att det inte är bra om hennes namn användes i kommersiellt syfte.

Annons
Greta Thunberg full speech at UN Climate Change COP24 Conference
Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons