”Tiktok får användare att skrolla dubbelt så länge”
Tiktoks algoritm får användare att successivt tillbringa allt mer tid i appen. Det visar en granskning från Washington Post. Tidningen analyserade data från över 800 amerikanska användare och fann att de som först använde Tiktok runt 30 minuter om dagen i genomsnitt fördubblade sin dagliga skärmtid på bara en månad. Efter fem månader lade de ned drygt 70 minuter om dagen.
Forskare beskriver beteendet som vanebildande, där korta, personligt anpassade videor triggar hjärnans belöningssystem och gör det svårt att sluta skrolla.
– Det tränger undan tid som vi annars skulle kunna tillbringa med vänner och familj och med andra mer meningsfulla aktiviteter, säger forskaren Meredith David.
Tiktok uppger i en kommentar att appen erbjuder verktyg som skärmtidsgränser, pauspåminnelser och möjligheten att stänga av aviseringar för att hjälpa användare att hantera sin användning.