Hem
(Andy Wong / AP)

Tio år sedan MH370 försvann – få åtgärder på plats

Det har nu gått ett årtionde sedan MH370 försvann spårlöst under en nattlig flygning mellan Kuala Lumpur och Peking. Men branschen har vidtagit få åtgärder för att förhindra att något liknande inträffar igen, skriver Bloomberg.

Exempelvis har det spårningssystem som FN-organet ICAO kräver endast installerats i en bråkdel av de flygplan som används av större operatörer som Air France, Korean Air och Japan Airlines.

Samtidigt har vissa åtgärder vidtagits. Exempelvis spåras numera större passagerarplan minst en gång i kvarten när de befinner sig över öppet hav.

– Jag säger inte att sannolikheten är noll men den är så mycket mindre i dag än den var för tio år sedan, säger IATA-chefen General Willie Walsh till Bloomberg.

bakgrund
 
MH370
Wikipedia (sv)
Malaysia Airlines Flight 370 (MH370/MAS370), även kallad för China Southern Airlines Flight 748 (CZ748/CSN748) genom ett codeshare-avtal, var en reguljär flygning från Kuala Lumpur, Malaysia till Peking, Kina som försvann den 8 mars 2014. Planet, en Boeing 777-200ER, försvann den 8 mars 2014. Ombord fanns totalt 227 passagerare från 15 olika länder samt 12 besättningsmän. Den sista kontakten med flygledningen ägde rum mindre än en timme efter start. Flygningen var schemalagd att avgå klockan 00:35 lokal tid (UTC+8) från Kuala Lumpurs internationella flygplats och beräknad att landa vid Pekings internationella flygplats klockan 06:30 lokal tid (UTC+8). Flygningen avgick klockan 00:42, lokal tid. En gemensam räddningsinsats genomfördes i ett 930 kvadratmil stort område i Malackasundet och Sydkinesiska havet av mer än 12 länder. Vietnam minskade sin insats den 11 mars, men sökområdet fortsatte att expandera och man började söka även på land. Den 12 mars började myndigheter också söka i Andamansjön, nordväst om Malackasundet. Senare koncentrerades sökandet på den sydöstra delen av Indiska Oceanen. Två passagerare som bordade flygplanet med hjälp av stulna pass väckte från början misstankar om en terroristaktion. Malaysiska polisen kunde identifiera både passagerarna, och sade att de sannolikt inte var terrorister.Kommunikationen mellan officiella representanter för många organisationer och allmänheten om det saknade flygplanet har varit otydliga, ofullständiga och ibland felaktiga.Den 12 mars citerade The Wall Street Journal källor inom den amerikanska regeringen och hävdade att motordata som automatiskt överförts av flygplanet indikerade att det förblev luftburet i totalt cirka fem timmar. Amerikanska utredare har sagt att de misstänker att flygplanet avsiktligt hade avletts "med avsikt att använda det senare för ett annat ändamål." Men den 13 mars avskrev den malaysiska transportministern dessa rapporter som felaktiga och uppgav att den senaste motordataöverföringen skedde klockan 01:07 MYT. Genom analyser av satellitkommunikationen mellan flygplanet och satellitföretaget Inmarsats landstation i Perth, Australien har man kunnat konstatera att flygplanet troligtvis var i luften i ytterligare sju timmar efter att det sist hördes av 01:07. Sista kommunikationen via satellit gjordes klockan 08:19 MYT (00:19 UTC), en timme och 50 minuter efter den tidpunkt då flygplanet skulle ha landat i Peking. När landstationen en timme senare, vid 09:15 MYT (01:15 UTC), försökte kontakta flygplanet fick man inget svar.Olika teorier om vad som har hänt med flygplanet avlöser varandra. Totalt 26 länder deltog i sökinsatsen. Flygplanet tros ha störtat i Indiska oceanen. I juli 2015 hittades ilandflutna vrakdelar på ön Réunion som den 5 augusti konstaterades troligen härröra från planet.Den 17 januari 2017 upphörde sökandet efter det försvunna flygplanet tills vidare. En brittisk dokumentärserie, MH370: Flygplanet som försvann, som baseras på händelsen hade premiär på Netflix 8 mars 2023, det vill säga nio år efter försvinnandet.

Årets smartaste investering

Hur kommer lågkonjunkturen att påverka börsåret 2024? Kommer vi att få se de räntesänkningar som marknaden prisar in? Och hur kommer det amerikanska presidentvalet att prägla den globala ekonomin?

Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe – inklusive dagliga aktieanalyser, kommentarer från experter och fördjupning och förklaring av utvecklingen på marknaderna.

Annonsfri läsning och möjlighet att dela din prenumeration med en vän eller familjemedlem ingår.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen