Hem
Infarten till Förbifart Stockholm vid Kungens kurva utanför Stockholm. (Fredrik Persson / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Trots förseningen – del av vägen kan öppnas tidigare

Förbifart Stockholm mellan Hjulsta och Häggvik kan öppna tidigare än resten av sträckan, rapporterar Stockholm Direkt.

– Vi håller på att titta på det men kan inte ännu säga exakt när, säger projektchefen Johan Brantmark till tidningen.

Planen var att hela sträckan mellan Kungens kurva i söder och Häggvik i norr skulle öppna 2026, men i höstas blev det klart att det blir försenat fyra år. Den främsta orsaken att vägbygget dragit ut på tiden är tunnelbygget vid Lovön.

Tidigare

bakgrund
 
Förbifart Stockholm
Wikipedia (sv)
Förbifart Stockholm är en påbörjad ny motorvägsförbindelse för E4 genom västra Stockholm. Leden kommer att gå från dagens E 4/E 20 i Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm. Största delen av vägen, drygt 17 av 21 kilometer, föreslås gå i tunnel. Byggstarten skedde 19 augusti 2014 och öppnandet är planerat till 2030.Förbifart Stockholm ska bland annat enligt Trafikverkets projektmål knyta samman de norra och södra länsdelarna och avlasta infarterna till Stockholms centrala delar och på så sätt minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Förbifarten kommer att bli världens näst längsta tunnel i stads- respektive stadsnära miljö, efter Yamatetunneln i Tokyo. Gjorda prognoser pekar på att det kommer att köra cirka 11 000 fordon per timme i rusningstrafik och 145 000 fordon per dygn i Förbifarten. På vissa avsnitt är huvudtunneln inritad 65 meter under markytan och Mälaren. Förbifart Stockholm är en del av Trafiksatsning Stockholm.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen