Hackare gjorde intrång i Trafikverkets anläggning
En testanläggning kopplad till bygget av Förbifart Stockholm har hackats, rapporterar SR Ekot. I anläggningen testas teknik som bland annat styr kameror, bommar och digitala skyltar.
Intrånget skedde i november 2023. I en intern rapport som Trafikverket har låtit göra pekas cyberkriminella eller främmande makter som Ryssland, Kina och Iran ut som potentiella utförare.
– Man kan tänka sig att det finns aktörer som vill stjäla tekniken för att förbereda angrepp, till exempel mot infrastruktur, säger cybersäkerhetsexperten André Catrý till Ekot.
Trafikverket vill inte ställa upp på en intervju men skriver att hackarna inte kom åt känslig information och att bygget inte påverkades.
bakgrund
Förbifart Stockholm
Wikipedia (sv)
Förbifart Stockholm är en påbörjad ny motorvägsförbindelse för E4 genom västra Stockholm. Leden kommer att gå från dagens E4/E20 i Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm. Största delen av vägen, drygt 18 av 21 kilometer, kommer att gå i tunnel. Byggstarten skedde 19 augusti 2014, tunnlarna var utsprängda i oktober 2023 och öppnandet är planerat till 2030.
Förbifart Stockholm ska bland annat enligt Trafikverkets projektmål knyta samman de norra och södra länsdelarna och avlasta infarterna till Stockholms centrala delar och på så sätt minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem.
Förbifarten kommer att bli världens näst längsta tunnel i stads- respektive stadsnära miljö, efter Yamatetunneln i Tokyo. Prognoser pekar på att det kommer att köra cirka 140 000 fordon per dygn i Förbifarten. På vissa avsnitt är huvudtunneln dragen 65 meter under markytan och Mälaren. Förbifart Stockholm är en del av Trafiksatsning Stockholm.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen