”Trumpism bakom kampanj mot svensk public service”
Mycket viktigare för den nya högerpopulismens framväxt än sajter som Breitbart News är de konventionella mediernas inflytande över väljarna. Det skriver Mats Svegfors och Ulf Dahlsten på DN Debatt. De hänvisar till undersökningar som visar att Donald Trumps väljare framförallt ser på Fox News. Debattörerna noterar också att Foxägaren Rupert Murdoch i Storbritannien kampanjat för att försvaga BBC:s ställning tillförmån för kabelbolaget Sky, som han har ekonomiska intressen i.
Svegfors och Dahlsten menar att Murdochs linje att ställa marknaden före demokratin återkommer när kommersiella intressen i Sverige argumenterar mot public service:
”Det är viktigt att inse att bakom den kampanj som nu drivs mot public service finns inte bara rena kommersiella intressen utan också ett ofrånkomligt ideologiskt ställningstagande: marknaden före demokratin, eller med en trumpism ’The market first’.”
Debattörerna
Ulf Dahlsten, tidigare statssekreterare (S) och koncernchef för Posten samt Mats Svegfors, tidigare vd för Sverige Radio.
Artikelförfattarna är seniora rådgivare i tankesmedjan Global utmaning.