Uigurer vill att sponsorer drar sig ur ”folkmordsspel”
Uigurer i tio länder går samman med det yttersta målet att få sponsorer att dra tillbaka sitt stöd från vinter-OS i Peking 2022, skriver The Guardian. Eller ”folkmordsspelen”, som uigurerna själva kallar mästerskapet.
Först ut ska uigurerna vända sig till Brian Chesky, chefen för Airbnb. Kampanjen ska inkludera en bild på ett typiskt airbnb-boende intill en bild av ett boende från uigurernas interneringsläger i Kina.
Andra företag som sponsrar OS är Coca-Cola, Samsung och Visa. Om företagen inte helt drar tillbaka sitt stöd hoppas man att företagen tydligt markerar mot Kinas attacker mot uigurer och andra muslimer.
bakgrund
Xinjiang omskolningsläger
Wikipedia (sv)
Xinjiang omskolningsläger (新疆再教育营; Xīnjiāng zài jiàoyùyíng) eller officiellt Yrkesutbildning i Xinjiang är ett flertal interneringsläger i Xinjiang-provinsen i västra Kina.De kinesiska myndigheterna beskriver lägren som utbildnings- och arbetsträningsprogram för att motverka terrorism och extremism med hänvisning till nationens säkerhet. Det bedöms att i storleksordningen upp emot en miljon personer är intagna i omskolningslägerna, främst muslimska etniska grupper såsom uigurer och kazaker.Omskolningslägren har fått massiv kritik från människorättsorganisationer såsom Amnesty International och Human Rights Watch. Kritiken gäller att de intagna på omskolningslägren blir godtycklig frihetsberövande utan juridisk prövning och utan tillgång till advokat eller möjlighet att ifrågasätta beslutet. Kritiken gäller även metoderna inne i lägren där de intagna blir utsatta för hot och extrem övervakning och riskerar straff och tortyr.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen