Hem
Illustrationsbild. Shutterstock.

Normkritik – känt trick för bättre lönsamhet i företag

Allt fler företag upptäcker att hållbarhet kan vara en affärsmodell, det vill säga att det går att tjäna pengar på att göra det som är etiskt rätt. I ett pressmeddelande från Luleå tekniska universitet presenteras begreppet inkluderande affärsmodeller.

För att hjälpa företag att ställa om till en inkluderande affärsmodell som ger större värdeskapande har forskare tillsammans med företag tagit fram det webbaserade verktyget Richer business.

– Inkluderande affärsmodeller handlar om att tillvarata mångfald. När olika perspektiv möts uppstår en bredare förståelse av vilka utvecklingsbehov som finns i organisationer och samhällen, säger Jeaneth Johansson, professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet.

Historiskt har innovation kretsat kring män med expertis inom teknik och industri. Det innebär en hel del förlorade möjligheter när vissa behov åsidosatts eller lösningar inte anpassats till olika målgrupper.

Utgångspunkten för en inkluderande affärsmodell är att ha ett normkritiskt förhållningssätt, vilket frigör tankar och handlingsmönster och leder till innovation. Med verktyget Richer business får företag strukturerad hjälp att granska sig själva utifrån mångfaldsperspektiv.

– Att luckra upp normtunga verksamheter är ett sedan tidigare känt trick för att nå bättre resultat i en verksamhet, säger Jeaneth Johansson.

Läs mer

Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen