Hem
MasterCardANNONS

Undersökning: Då avbryter vi våra köp på nätet

Har du också varit redo att klicka hem drömresan eller senaste modet – bara för att lämna varukorgen åt sitt öde på grund av att ditt kort inte varit nära till hands? Då är du inte ensam. 4 av 10 svenskar har någon gång avstått från köp på nätet för att de inte haft det fysiska plastkortet i närheten. Det visar en ny undersökning från Novus, utförd på uppdrag av Mastercard.
– Tempot i samhället är allt mer uppskruvat. Att handla på nätet underlättar vardagen och har blivit allt mer populärt i takt med att vi konsumenter känner oss trygga och hemma på nätet, säger Anders Gustafsson, professor och forskare i konsumentbeteende på Karlstads universitet.

Underlättar för betalningar på nätet

Undersökningen visar att kort är den populäraste betalningsmetoden på nätet, 54 procent av svenskarna föredrar att betala med kort, och varannan svensk uppger att att den främsta anledningen till att man använder den betalningsmetod man gör är för att det är snabbt och enkelt. Men trots att dagens kortbetalningar på nätet upplevs enkla och snabba är det 4 av 10 svenskar som någon gång avstått från köp på nätet för att de inte haft sitt fysiska plastkort nära till hands.
För att svara upp till digitaliseringen och konsumenternas alltmer uppkopplade vardag har Mastercard utvecklat en en digital betalningsplattform – Masterpass för att ytterligare underlätta för betalningar på nätet. Masterpass fungerar som en digital plånbok, och du kan spara alla typer av kort digitalt, oavsett utgivare eller varumärke, samt leveransadressuppgifter på en och samma plats.
-Med Masterpass digitaliserar vi kortbetalningar och konsumenter behöver inte längre ha sitt fysiska plastkort nära till hands när de handlar på nätet utan kan snabbt, enkelt och säkert göra sina inköp från vilken uppkopplad enhet som helst med endast ett fåtal klick och får istället värdefull tid över till annat”, säger Mats Taraldsson, affärsutvecklingschef Mastercard i Norden och Baltikum.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.