United-piloter ber Trump stoppa Norwegian
Den amerikanska pilotföreningen inom flygbolaget United Airlines ber i ett brev till president Donald Trump att han ska stoppa det norska flygbolaget Norwegians etablering i USA, skriver norska Dagbladet. Enligt Chicago Business Journal kräver Uniteds ordförande, kapten Todd Insler, att Trump omgående ser till att det så kallade Open Skies-avtalet träder i kraft. Avtalet syftar till att skapa lika konkurrensvillkor för amerikanska och europeiska flygbolag, skriver tidningen.
Enligt förbundet var Obama-administrationens beslut att släppa in Norwegian i USA ett stort misstag som ”med tiden kommer att ödelägga den amerikanska luftfartsindustrin och alla jobb som kopplas till den”.
bakgrund
Norwegian
Wikipedia (sv)
Norwegian Air Shuttle ASA, eller Norwegian, är ett norskt flygbolag.
Norwegian bedriver såväl inrikes och utrikes reguljärflyg som charterflyg. Bolaget är Nordens största lågprisflygbolag och har cirka 45 procent av marknaden i Norge. Det har också omfattande verksamhet i Sverige, Danmark och Finland. Norwegian har sin administrativa bas på Gardermoen och till en liten del på Arlanda, teknisk bas i Stavanger och operativa baser i Bergen, Stavanger, Trondheim, Oslo, Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn, Alicante, Malaga, Las Palmas och London. På Arlanda finns även kontoret för den svenska delen av bolaget.
I mars 2014 flög Norwegian 331 rutter till 120 olika destinationer och opererar med totalt 90 flygplan.
Bjørn Kjos är Norwegians störste ägare och VD.
bakgrund
Open skies-avtalet
Wikipedia (en)
Open skies is an international policy concept that calls for the liberalization of the rules and regulations of the international aviation industry—especially commercial aviation—in order to create a free-market environment for the airline industry. Its primary objectives are:
to liberalize the rules for international aviation markets and minimize government intervention as it applies to passenger, all-cargo, and combination air transportation as well as scheduled and charter services; and
to adjust the regime under which military and other state-based flights may be permitted.
For open skies to become effective, a bilateral (and sometimes multilateral) Air Transport Agreement must be concluded between two or more nations.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen