Hem
(Adam Ihse / TT / TT Nyhetsbyrån)

Uppåt för klädhandeln i juli – lågprismärken drev på

Modebranschens försäljning ökade med 4,4 procent i juli, jämfört med samma månad i fjol, pådrivet av lågprishandeln. Det visar Svensk handels senaste stilindex.

– Att lågprishandeln går bäst speglar det generella läget i ekonomin. Konsumenternas köpkraft befinner sig fortsatt på en låg nivå, vilket gör att företag med ett lågprisfokus ser ett ökat inflöde av kunder, säger vd Sofia Larsen i ett pressmeddelande.

Premiumsegmentet backade i stället med 4,1 procent. Sammantaget har modehandeln haft en ”gynnsam” sommar. Larsen menar att kommande månader är ”extremt viktiga” och hon betonar vikten av att stärka konsumenternas köpkraft.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen