Uppgifter: Stadias användarbas långt under målet
Googles satsningar på streamingtjänsten Stadia ska ha misslyckats, och antalet användare på plattformen är ”hundratusentals” färre än vad målsättningen var. Den bilden målar åtminstone källor till Bloomberg upp, i en artikel där man beskriver hur satsningen gick snett redan från början.
Googles strategi ska ha varit att lägga mångmiljonbelopp på att säkra ett fåtal speltitlar (som Red Dead Redemption 2 och Assassin’s Creed) som kunde locka gamers till plattformen istället för att växa långsamt och bygga upp ett större bibliotek bit för bit. Tanken ska ha varit att ta kampen med spelkonsolerna direkt från starten, en strategi som enligt uppgifterna alltså inte burit frukt.
Stadiautvecklarna ska enligt uppgifterna ha påpekat att man inte kunde leverera den produkt som Google ville ha så snart som hösten 2019, och man uttryckte även önskemål om att låta tjänsten växa till sig i betaläge.
Google har så här långt inte redovisat några officiella siffror kring antalet Stadia-användare.