Hem
En avspärrning vid olycksplatsen i Lissabon. (Armando Franca / AP)

Upphandling av underhåll avbröts dagar innan olyckan

Det senaste budet för att underhålla bergbanan Glória Funicular nekades av stadens kollektivtrafikbolag Carris – eftersom det var för dyrt, rapporterar portugisiska Eco.

Den havererade upphandlingen inträffade i slutet av augusti, bara dagar innan onsdagens dödsolycka. Samtliga bud översteg 1,2 miljoner euro, vilket var mer än Carris budgeterat för.

I stället köptes underhållstjänster på direkta, mer kortsiktiga kontrakt, rapporterar Sic Noticias, för att undvika avbrott i underhållet. Anledningen till olyckan ska ha varit en brusten säkerhetsvajer.

bakgrund
 
Carris
Wikipedia (en)
Carris (Companhia Carris de Ferro de Lisboa) (Lisbon Tramways Company) is a public transportation company in Lisbon, Portugal. Carris operates Lisbon's buses, trams, and funiculars. It does not operate the Lisbon Metro. Carris was founded September 18, 1872. A total of 140.6 million passenger boardings were recorded in 2017. As of September 20, 2021, Carris employed 2,588 individuals, with 1,285 bus drivers and 152 tram drivers. The company operated 724 buses, 48 trams, three funiculars (Elevador do Lavra, Elevador da Glória and Elevador da Bica), and an elevator (the Santa Justa lift). The last four were designed by the engineer Raoul Mesnier du Ponsard.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen