Utredare förnekar: Piloten kraschade inte med flit
Enligt utredare var piloten Zaharie Ahmad Shah förmodligen medvetslös när MH370 kraschade i Indiska oceanen, skriver The Guardian. De menar att han trots nödsyret skulle blivit medvetslös inom några minuter på grund av tryckförändringarna i och med det hastiga dyket.
Utredaren Peter Foley säger därmed att tidigare spekulationer om att piloten var vid medvetande inte stämmer och att piloten inte avsiktligt orsakade kraschen.
– Vad de inte förstår är att medan du sätter på dig syremasken och förhindrar det värsta av syrebristen, så flyger du ett plan på 12 000 meter, säger han och menar att du kommer få tryckfallsjuka om du sedan dyker tusentals meter på kort tid.
bakgrund
MH 370
Wikipedia (sv)
Malaysia Airlines Flight 370 (MH370/MAS370), även kallad för China Southern Airlines Flight 748 (CZ748/CSN748) genom ett codeshare-avtal, var en reguljär flygning från Kuala Lumpur, Malaysia till Peking, Kina.
Den 8 mars 2014 försvann Malaysia Airlines Boeing 777-200ER som utförde flygningen. Totalt fanns ombord 227 passagerare från 15 olika länder, samt 12 besättningsmän. Den sista kontakten med flygledningen ägde rum mindre än en timme efter start.
En gemensam räddningsinsats genomfördes i ett 930 kvadratmil stort område i Malackasundet och Sydkinesiska havet av mer än 12 länder. Vietnam minskade sin insats den 11 mars, men sökområdet fortsatte att expandera och sökandet efter bevis började på land. Den 12 mars började myndigheter också att söka i Andamansjön, nordväst om Malackasundet. Senare har sökandet koncentrerats på den sydöstra delen av Indiska Oceanen.
Två passagerare som gick ombord på flygplanet med hjälp av stulna pass väckte från början misstankar om en terroristaktion. Malaysiska polisen identifierade både passagerarna, och sade att de sannolikt inte var terrorister.Kommunikation mellan officiella representanter för många organisationer och allmänheten om det saknade flygplanet har varit otydliga, ofullständiga och ibland felaktiga.Den 12 mars citerade The Wall Street Journal källor inom den amerikanska regeringen och hävdade att motordata som automatiskt överförts av flygplanet indikerade att den förblev luftburen i totalt cirka fem timmar. Amerikanska utredare har sagt att de misstänker att flygplanet hade avsiktligt avletts "med avsikt att använda den senare för ett annat ändamål." Men den 13 mars förklarade den malaysiska transportministern dessa rapporter som felaktiga och uppgav att den senaste motordataöverföringen skedde klockan 01:07 MYT. Genom analyser av satellitkommunikationen mellan flygplanet och satellitföretaget Inmarsats landstation i Perth, Australien, har man kunnat konstatera att flygplanet troligtvis var i luften i ytterligare sju timmar efter att det sist hördes av 01:07. Sista kommunikationen via satellit gjordes klockan 08:19 MYT (00:19 UTC). När landstationen en timme senare, vid 09:15 MYT (01:15 UTC) försökte kontakta flygplanet fick man inget svar.Olika teorier om vad som har hänt med flygplanet avlöser varandra. En stor insats med 26 deltagande länder deltog i sökandet. Flygplanet tros ha störtat i Indiska oceanen.
I juli 2015 hittades ilandflutna vrakdelar på ön Réunion som 5 augusti troligtvis konstaterades härröra från planet.Den 17 januari 2017 uppsköts tills vidare sökandet av det försvunna flygplanet.
bakgrund
Tryckfallssjuka
Wikipedia (sv)
Tryckfallssjuka, (engelska: Decompression sickness [DCS] ), även känt som dykarsjuka, beskriver ett tillstånd där fria bubblor bildas inuti kroppen vid trycksänkningar i kroppen. Tryckfallssjuka kategoriseras oftast till en viss typ av dykning, men kan även genereras av andra trycksänkningssituationer. Exempel på detta är att flyga i flygplan utan tryckkabin eller rymdpromenader utanför rymdfarkoster.
Tryckfallssjuka kan ge bubblor i alla delar av kroppen, vilket betyder att det finns många symptom vars effekter kan variera, allt från ledvärk och hudutslag till förlamning och död. Individuell känslighet kan variera från dag till dag hos en person, och olika individer på samma villkor kan alltså påverkas på olika sätt. Detta är en av anledningarna till att reglerna för en dykare är ganska strikta.
I dag har forskare uppfunnit förebyggande teknik för att minska risken för bubblornas bildande i kroppen. Man använder sig även av dyktabeller eller dykardator/dykarklockor, som är konstruerade för att man lätt ska kunna uppfatta gränser för exponering och tryck. Om tryckfallssjuka skulle uppkomma vid ett dyk, och då vid en för snabb uppstigning, finns speciella tryckkammare för att eliminera kroppens bubblor. Vid lättare tryckfallssjuka räcker det med att andas in ren syrgas. Dessa två kan även kombineras vid allvarliga fall.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen