Växer med över 400 % – Yabie vill utmana i Europa
Payment-bolaget Yabie, som tagit fram en kassalösning för handlare, har tagit in 220 miljoner kronor i en nyemission. Nu siktar bolaget på en framtida börsnotering. Yabie har sedan tidigare tunga finansiärer som Swedbank och Sven Hagströmers Creades i ryggen och intresset är stort både bland svenska och internationella investerare.
– Vi kommer med ny och modern teknologi i en digitalt eftersatt bransch. Det stora intresset är ett bevis på att vi gör något som marknaden tror på, säger Siri Kiessling, Managing Director för Yabies nordiska marknad.
Yabie grundades för fyra år sedan och har utvecklat en molnbaserad kassalösning som förvandlar surfplattor och smartphones till kassor. Lösningen passar små och medelstora handlare, såsom kemtvätten på hörnet, frisörsalongen och mindre restauranger.
– Vi vill göra livet enklare för handlare genom automatisering och self-serve. Via vår app kan handlare ta betalt med kort, Swish och Klarna direkt i kassan. Vår produkt lär känna verksamheten och kommer med automatiska insikter för ökad försäljning, säger Siri Kiessling.
Förra året växte bolaget med över 400 procent och har redan över 4 000 kunder. Trots bolagets fokus på småföretagare har deras enkla lösning valts av storbolag, och finns bland annat på samtliga Ikeavaruhus i Sverige, och nyligen plockade Foodora in Yabie som exklusiv partner för både kassasystem och kortbetalningar.