Hem
Illustrationsbild. (Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Vd: Lönsamheten för e-handlarna en väckarklocka

Optimismen hos e-handlarna minskar – dock från höga nivåer, visar Svensk Handels framtidsbarometer.

Indikatorn backar från 116,5 i september till 107,4 i oktober.

E-handlarna är fortfarande hoppfulla kring framtida försäljning och antalet anställda, men lönsamhetsutsikterna sjunker betydligt.

– E-handlarnas lönsamhetsutmaning är en varningsklocka, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

bakgrund
 
Svensk Handel
Wikipedia (sv)
Svensk Handel är en näringslivsorganisation för företag med verksamhet inom parti-, digital- och detaljhandeln. Organisationens främsta uppgift är att skapa goda förutsättningar för handelns företag. Man fick sitt nuvarande namn 1997 men räknar sina rötter till 1883 och bildandet av Sveriges Allmänna Handelsförening. Svensk Handel är handelns arbetsgivarpart som förhandlar fram och sluter kollektivavtal med fackförbunden. Vidare arbetar organisationen med medlemsservice, näringspolitik, rådgivning och sprider kunskap och information om branschen.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen