Hem
Kjartan Slettemarks omtalade pudelkostym visas upp på Kulturhuset. Den bortgångne konstnären är ett exempel på de viktiga motkulturella röster som ingen lyssnar på längre, enligt Andres Lokko. (PONTUS LUNDAHL / TT / TT Nyhetsbyrån)

”Vi har inte bara dålig smak – vi har ingen smak alls”

Det bubblar av bra kultur, skriver SvD:s Andres Lokko i en krönika, men varken kultursidorna eller konsumenterna verkar bry sig om den längre.

Motkulturell framåtrörelse byttes ut mot det personliga varumärket och hens åsikt om det som alla andra personliga varumärken har en åsikt om: japp, Mello, Super Bowl och Filip & Fredrik.”

I Aftonbladet tar Kristoffer Andersson det hela ett steg längre och menar att det inte bara handlar om brist på god smak – utan om att ingen överhuvudtaget har någon smak alls.

”Låt mig korrigera: Tanken om en smak över huvud taget är härsken. Ingen bryr sig, ingen önskar den. Därför har vi sålt ut det lilla som finns kvar av vårt smakbygge, en gång hela vår identitet, till techbolagens algoritmer”, skriver han.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen