Hem
Arkivbild, människor tänder ljus i Auschwitz. (Michal Dyjuk / AP)

”Vi vet vad Auschwitz var men inte hur det kom till”

Svensk undervisning har systematiska brister som har gjort att antisemitismen blivit oviktig som förklaring till Förintelsen, skriver tre forskare på DN:s debattsida.

Debattörerna menar att det är ett av svaren på varför samtiden blivit ”blind inför antisemitiska uttryck” som påståenden om att judar vore en grupp med kollektiva intressen, som styr världen med pengar och genom hemliga nätverk.

Enligt forskarna har Förintelsen fått en central roll i syfte att diskutera mänskliga rättigheter, men på ett sätt där den lyfts ur ett historiskt sammanhang.

”Vi vet vad Auschwitz var men har inte förstått hur det kom till.”

Om debattörerna

Dominik Döllinger, lektor i sociologi, Örebro universitet

Christer Mattsson, docent i pedagogik vid Segerstedtinstitutet, Göteborgs universitet

Pontus Rudberg, docent i historia, Uppsala universitet

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen