Viktrasfenomenet på sociala medier oroar läkare
Diabetespreparatet Ozempic som den danska läkemedelsjätten Novo Nordisk står bakom har blivit en trend på TikTok, rapporterar internationella medier. Hashtaggen med samma namn har över en miljard visningar där användare vittnar om sina kraftiga viktminskningar.
– Det är ett mirakel, säger en fransk användare på TikTok om sin viktnedgång på 40 kilo under en tremånadersperiod.
Den explosionsartade efterfrågan oroar läkare. En farhåga har att göra med att diabetessjuka kan få svårt att få tag på läkemedlet. En annan att människor tror att det är en mirakeldrog och struntar i en omfattande behandlingsplan. En tredje handlar om bieffekterna.
– Sanningen är att vi inte vet. Vi har inte tillräckligt med evidens, säger Holly Lofton, chef för ett viktprogram på NYU, till tidningen Cut.
Inled året med en bra investering – testa Omni Ekonomi
Är börsen långsiktigt på väg upp från botten i höstas? Inom vilka sektorer finns årets potentiella vinnare? Och hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta?
Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande nyhetsbevakning av börs och bolag. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.
Nu får alla Omniläsare chansen att inleda året med en klok investering –testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).