VW anklagas för att dölja nazist-koppling på Super Bowl
Tyska Volkswagen var ett av bolagen som gjorde reklam under Super Bowl. Men på sociala medier möts reklamfilmen kallad ”En amerikansk kärlekshistoria” av kritik för att dölja sin historiska koppling till tyska nazistpartiet, skriver The Telegraph.
Enligt reklamen började Volkswagens och USA:s ”kärlekshistoria” 1949, men redan tolv år före det grundades bolaget på uppdrag av Adolf Hitlers nazistiska regering. Under andra världskriget började biltillverkaren tillverka fordon till tyska militären.
En talesperson för Volkswagen säger att reklamen uppmärksammade årets jubileum i Nordamerika och ”tillväxtambitionerna”, skriver tidningen.
Årets smartaste investering
Hur kommer lågkonjunkturen att påverka börsåret 2024? Kommer vi att få se de räntesänkningar som marknaden prisar in? Och hur kommer det amerikanska presidentvalet att prägla den globala ekonomin?
Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe – inklusive dagliga aktieanalyser, kommentarer från experter och fördjupning och förklaring av utvecklingen på marknaderna.
Annonsfri läsning och möjlighet att dela din prenumeration med en vän eller familjemedlem ingår.