Hem
Margot Robbie med Barbietårta/Taylor Swift med fans (TT)

”2023 var flickans år – med samma unkna kvinnosyn”

Från ”Barbie”-filmen till Taylor Swifts ”Eras”-turné, mikrotrender som ”girl dinners” och modetrender som volanger. 2023 var året då tjejer dominerade i kulturen, skriver Nora Princiotti i en krönika på sajten The Ringer.

Varför just i år, frågar sig Princiotti. Kanske delvis för att feminina intressen traditionellt sett varit underrepresenterade i kulturen och det nu behövdes en kursändring, resonerar hon. Visst är många av tjejtrenderna i grunden en del av framgångsrik marknadsföring, men det tar inte bort dess värde, skriver Princiotti.

”Det sista ordet i årets största film var ’gynekolog’. Det måste ju betyda något”, skriver hon.

Jovisst var flickan ovanligt åtråvärd i år, skriver Caroline Hainer i GP, men kvinnosynen var inte mindre unken för det. Hon tar trenden ”girl dinner” som exempel, en måltid som ofta består av småplock och annat som kvinnor ”äter när deras pojkvänner inte är hemma”. Med andra ord – kvinnors liv blir enklare och mer ”flickiga” i frånvaron av en make, enligt Hainer.

Hur kan man då tolka flicktrenden? Som att kvinnorollen är åt helvete och vuxenrollen helt förvirrad, skriver Hainer.

”Men på internet kan vi, som alltid, invaggas i den falska, trygga tron att vi själva bestämmer vilka vi vill vara”.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen