Hem
Kultur- demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP). (Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN)

38 publicister: Sänk momsen för digitaltidningar

Det är orimligt att staten taxerar högre momssats för tidningarnas digitala upplagor jämfört med papperstidningarna, skriver 38 publicister på DN Debatt. I Sverige och flera andra EU-länder är momssatsen för en papperstidning sex procent medan den digitala motsvarigheten ligger på 25 procent.

Momsskillnaden riskerar enligt debattörerna att leda till färre redaktioner, fler vita fläckar på mediekartan samt en försvagad demokrati. Dessutom riskerar balansen mellan public service och privata medier att rubbas, skriver de.

Publicisterna vill att regeringen tar tag i frågan med detsamma, i stället för att vänta på ett beslut från EU. ”Att vänta är inte längre ett alternativ.”

Debattörerna

Christofer Ahlqvist, chefredaktör och ansvarig utgivare Göteborgs-Posten
Carl-Johan Bergman, chefredaktör Dalarnas Tidningar och redaktionell chef Mittmedia
Sture Bergman, vd VK Media 
Per Bowallius, vd Mittmedia 
Mimmi Karlsson Bernfalk, chefredaktör och ansvarig utgivare Blekinge Läns Tidning  
Elisabeth Blide, publisher Norra Halland  
Anna-Klara Bratt, chefredaktör Feministiskt Perspektiv
Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning
Anders Enström, chefredaktör och ansvarig utgivare Barometern-OT
Anders Eriksson, vd Dagens Nyheter, Dagens industri, Expressen, Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan
Thomas Eriksson, publisher Metro 
Anna Falk, chefredaktör och ansvarig utgivare, Södermanlands Nyheter
Raoul Grünthal, vd Schibsted Media
Lovisa Hamrin, vd Herenco
Lina Hedenström, vice vd NTM
Marie Hillblom, chefredaktör och ansvarig utgivare, Katrineholms-Kuriren
Erik Isberg, chefredaktör och ansvarig utgivare Folkbladet 
Marie Johansson Flyckt, ansvarig utgivare Hall Media 
Cecilia Frisk, publisher och ansvarig utgivare TTELA 
Viveka Hedbjörk, publisher Hallandsposten och Hallands Nyheter
Anders Hörling, chefredaktör och ansvarig utgivare Nya Lidköpings-Tidningen
Anders Ingvarsson, chefredaktör och ansvarig utgivare Helahalsingland.se, GD.se, Bandypuls.se, Gefle Dagblad, Hudiksvalls Tidning, Ljusnan, Söderhamns-Kuriren och Ljusdals-Posten
Fredric Karén, publisher Svenska Dagbladet 
Anna Lindberg, publisher Östgöta Media
Hans Lindeberg, chefredaktör Östersunds-Posten
Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare Mittmedia, Västmanland/Stockholm
Bertil T Pettersson, publisher Länsposten, Upplands Nyheter, Västmanlands Nyheter, Gästriklands Tidning, Dalabygden, Sörmlandsbygden och Svea Jord & Skog
Pia Rehnquist, chefredaktör och ansvarig utgivare Sydsvenskan och ansvarig utgivare Helsingborgs Dagblad
Mikael Rothsten, redaktionschef och ansvarig utgivare Nya Wermlands-Tidningen
Marcus Melinder, chefredaktör och ansvarig utgivare Norran 
Jimmie Näslund, vd Sörmlands Media  
Karin Näslund, chefredaktör och ansvarig utgivare, Örnsköldsviks Allehanda, Tidningen Ångermanland, Allehanda.se, Sundsvalls Tidning och Sundsvalls Nyheter                            
Kalle Sandhammar, chefredaktör och vd Upsala Nya Tidning
Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd Aftonbladet 
Lars Sjögren, vd, chefredaktör och ansvarig utgivare Skånska Dagbladet
Victoria Svanberg, styrelseledamot och delägare NWT gruppen 
Jessica Wennberg, chefredaktör och ansvarig utgivare Västerbottens-Kuriren 
Peter Wolodarski, chefredaktör och ansvarig utgivare Dagens Nyheter 

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen