38 publicister: Sänk momsen för digitaltidningar
Det är orimligt att staten taxerar högre momssats för tidningarnas digitala upplagor jämfört med papperstidningarna, skriver 38 publicister på DN Debatt. I Sverige och flera andra EU-länder är momssatsen för en papperstidning sex procent medan den digitala motsvarigheten ligger på 25 procent.
Momsskillnaden riskerar enligt debattörerna att leda till färre redaktioner, fler vita fläckar på mediekartan samt en försvagad demokrati. Dessutom riskerar balansen mellan public service och privata medier att rubbas, skriver de.
Publicisterna vill att regeringen tar tag i frågan med detsamma, i stället för att vänta på ett beslut från EU. ”Att vänta är inte längre ett alternativ.”
Debattörerna
Christofer Ahlqvist, chefredaktör och ansvarig utgivare Göteborgs-Posten
Carl-Johan Bergman, chefredaktör Dalarnas Tidningar och redaktionell chef Mittmedia
Sture Bergman, vd VK Media
Per Bowallius, vd Mittmedia
Mimmi Karlsson Bernfalk, chefredaktör och ansvarig utgivare Blekinge Läns Tidning
Elisabeth Blide, publisher Norra Halland
Anna-Klara Bratt, chefredaktör Feministiskt Perspektiv
Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning
Anders Enström, chefredaktör och ansvarig utgivare Barometern-OT
Anders Eriksson, vd Dagens Nyheter, Dagens industri, Expressen, Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan
Thomas Eriksson, publisher Metro
Anna Falk, chefredaktör och ansvarig utgivare, Södermanlands Nyheter
Raoul Grünthal, vd Schibsted Media
Lovisa Hamrin, vd Herenco
Lina Hedenström, vice vd NTM
Marie Hillblom, chefredaktör och ansvarig utgivare, Katrineholms-Kuriren
Erik Isberg, chefredaktör och ansvarig utgivare Folkbladet
Marie Johansson Flyckt, ansvarig utgivare Hall Media
Cecilia Frisk, publisher och ansvarig utgivare TTELA
Viveka Hedbjörk, publisher Hallandsposten och Hallands Nyheter
Anders Hörling, chefredaktör och ansvarig utgivare Nya Lidköpings-Tidningen
Anders Ingvarsson, chefredaktör och ansvarig utgivare Helahalsingland.se, GD.se, Bandypuls.se, Gefle Dagblad, Hudiksvalls Tidning, Ljusnan, Söderhamns-Kuriren och Ljusdals-Posten
Fredric Karén, publisher Svenska Dagbladet
Anna Lindberg, publisher Östgöta Media
Hans Lindeberg, chefredaktör Östersunds-Posten
Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare Mittmedia, Västmanland/Stockholm
Bertil T Pettersson, publisher Länsposten, Upplands Nyheter, Västmanlands Nyheter, Gästriklands Tidning, Dalabygden, Sörmlandsbygden och Svea Jord & Skog
Pia Rehnquist, chefredaktör och ansvarig utgivare Sydsvenskan och ansvarig utgivare Helsingborgs Dagblad
Mikael Rothsten, redaktionschef och ansvarig utgivare Nya Wermlands-Tidningen
Marcus Melinder, chefredaktör och ansvarig utgivare Norran
Jimmie Näslund, vd Sörmlands Media
Karin Näslund, chefredaktör och ansvarig utgivare, Örnsköldsviks Allehanda, Tidningen Ångermanland, Allehanda.se, Sundsvalls Tidning och Sundsvalls Nyheter
Kalle Sandhammar, chefredaktör och vd Upsala Nya Tidning
Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd Aftonbladet
Lars Sjögren, vd, chefredaktör och ansvarig utgivare Skånska Dagbladet
Victoria Svanberg, styrelseledamot och delägare NWT gruppen
Jessica Wennberg, chefredaktör och ansvarig utgivare Västerbottens-Kuriren
Peter Wolodarski, chefredaktör och ansvarig utgivare Dagens Nyheter