Hem
AJ ProdukterANNONS

5 tips som ökar teamkänslan på jobbet

Bättre sammanhållning, bättre samarbete – och bättre resultat. Det finns många positiva effekter av att ha en stark teamkänsla. Här är fem tips som kan hjälpa er att skapa ett riktigt dreamteam på jobet!

Kick off efter sommarens ledighet eller ett helt nytt team som ser dagens ljus? Oavsett om ni behöver en nytändning eller står i startgroparna att bilda en helt ny arbetsgrupp finns det gott om anledningar att lägga lite extra krut på teambyggandet. Bättre sammanhållning och smidigare arbetsprocesser är bara några. För som det brukar heta; team work makes the dream work.

Fem tips som får både teamet och jobbet att fungera bättre!

1. Sätt gemensamma mål och förhållningssätt

Att hela teamet har samma vision och attityd underlättar såväl samarbetet som sammanhållningen. Börja därför med att tydliggöra teamets syfte och målsättningar. Sätt även upp några tydliga förhållningsregler som: “Vi ska ha roligt”, “Vi ska ge varandra mycket beröm och feedback” eller “Vi ska alltid förbättra hur vi jobbar tillsammans”.

2. Dra nytta av varandra

Vi är alla olika – så dra nytta av det. Framgångsrika team består inte allt för sällan av olika kompetenser och personligheter som kompletterar varandra. En “Genomförare” organiserar, planerar och får saker att hända, medan en ”Strateg” samlar information och planerar. En ”Påverkare” står för det kreativa arbetet och ser möjligheter samtidigt som ”Relationsbyggaren” ser till att hela teamet är positiva, effektiva och med på tåget – alla behövs!

3. Ha roligt tillsammans!

Ett sammansvetsat team är ett engagerat team. Att hitta på gemensamma aktiviteter gör det inte bara lättare att lära känna varandra utan hjälper också till att skapa en stark teamkänsla. Hitta därför på saker tillsammans, gärna även utanför arbetet, för att boosta teambyggandet.

4. Maximera möteskulturen

Låt inte möten bara bli information, se dem i stället som en kreativ möjlighet att komma vidare i ert arbete. Variera mellan halvdagar för utbildning, korta beslutsmöten, snabba möten för avstämning, aktiva walk-and-talk-möten utomhus och lite längre konferenser för att både hinna vara kreativa och lära känna varandra bättre. Ren information kan istället förmedlas i veckomejl.

5. Reflektera regelbundet

Resultat, både negativa och positiva, bör följas upp löpande för att säkerställa att ni jobbar tillsammans på bästa sätt. Detta stärker lärandet inom gruppen och tydliggör även de förbättringsmöjligheter som finns. Vad fungerade bra, och vad fungerade mindre bra? Hur kan ni förbättra processen till nästa gång?

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.