60 procent solenergi ska driva Santiagos tunnelbana
Tunnelbanesystemet i den chilenska huvudstaden Santiago används dagligen av 2,5 miljoner resenärer och slukar förstås mängder av energi. Men om staden når sina mål som beräknat så kommer man någon gång under nästa år att komma upp i en drift som till 60 procent sker med hjälp av solenergi. Ytterligare 18 procent kommer att tas från vindkraft, vilket innebär att systemet till 78 procent kommer att drivas på förnyelsebar energi.
Solenergi-anläggningen byggs av amerikanska Sunpower och energin kommer att ledas direkt in i tunnelbanesystemet, snarare än kopplas till det allmänna elnätet i staden.
Metro de Santiago på Wikipedia
Wikipedia (sv)
Metro de Santiago är Santiagos tunnelbanesystem och invigdes 1975. Tunnelbanenätet består av fem linjer (linje 1, 2, 4, 4A och 5) som är totalt 103 kilometer lång och har 108 stationer.
Utöver de nuvarande fem linjerna är ytterligare två, linje 3 och linje 6 under konstruktion och beräknas vara färdiga någon gång mellan 2016 och 2018. Linje 6 kommer att vara 15,3 km lång, trafikera kommunerna Cerillos och Providencia och att ha 12 stationer. Linje 3 kommer att gå mellan kommunerna Huechuraba och La Reina och kommer att bestå av 22 nya stationer på totalt 21,7 kilometer. Även linje 2 kommer att förlängas
Santiago de Chiles tunnelbana anses vara Latinamerikas modernaste och en av världens bästa. Under 2006 använde 1,6 miljoner människor tunnelbanan dagligen, vilket idag har ökat till 2,3 miljoner genom införandet av Transantiago. Rekordsiffran för antalet uppmätta passagerare per dag uppgår till 2 504 089 den 30 maj 2008.
Santiago är inte längre den enda staden i Chile med en spårvägstrafik, även Valparaiso och Concepción har spårvägssystem, se Metro de Valparaíso respektive Biotrén.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen