Hem
Arkivbild. (ERIK MÅRTENSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN)

80 gånger mer tobaksreklam i u-länder

Ungdomar i fattiga länder är den grupp som exponeras för mest intensiv tobaksreklam. Det konstaterar WHO i en studie om tobaksbolagens marknadsföring, skriver TT.
Studien visar att utvecklingsländer har 80 gånger mer tobaksreklam än i höginkomstländer. Förbud mot tobaksreklam och sponsring är vanligast i just höginkomstländer.
– Tobaksföretagen är precis som andra intresserade av att maximera sin vinst, och man koncentrerar marknadsföringen till länder som inte har samma lagstiftning som vi, säger Annika Rosengren, överläkare och professor vid Sahlgrenska akademin, till TT.

Så här gjordes studien

• Studien omfattade 16 länder och pågick mellan 2009 och 2012.
• 12 000 personer svarade på frågor om hur de har tagit del av tobaksreklam det senaste halvåret.
• På 462 platser räknades antalet tobaksannonser och försäljningsställen längs ett promenadstråk på en kilometer.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen